Zilton stelt zomercollectie 2022 voor - pure mannelijke klasse

Met de zomercollectie 2022 zet mannenbroekenexpert Zilton de kroon op een halve eeuw vakmanschap. Met z’n nieuwe, uiterst verfijnde broekencollectie doet Zilton waar het meesterlijk in is: perfectioneren. “Zilton Summer 2022 is het resultaat van een grootschalige samenwerking tussen Zilton en al z’n partners”, stelt Jurgen Van Cauwenbergh, designer van het herenmerk dat samen met Terre Bleue en Gigue deel uitmaakt van het Belgische modehuis Duror Fashion Group.

Getemperde kleuren

Wat meteen opvalt aan de nieuwe collectie zijn de zachte tinten. Hoewel in crisisperiodes vaak fellere kleuren opduiken, houdt Zilton het zomerpalet vrij beheerst. Lichte kleuren als sand, ivory en white smoke worden geflankeerd door denims met washed en sunbleached looks. Opvallend qua kleuresthetiek zijn de cold dyed denims. Van Cauwenbergh: “Voor een aantal modellen pasten onze ververijen het nieuwe cold dye-procédé toe. Hierbij wordt de broek als stuk ingeverfd in een koud kleurbad. Deze nieuwe, energiezuinige verftechniek zorgt voor unieke, getemperde kleuren.”

Sterk staaltje labowerk

Qua afwerking oogt de nieuwe Zilton zomercollectie geraffineerd in elk opzicht. Elk van de modellen, die zich voornamelijk op het spectrum tussen casual en chic bevinden, wordt gekenmerkt door een eigen set van details. De stoffenrange is even divers als heerlijk qua handfeel. De pasvormen zijn dan weer zo meesterlijk ontworpen dat ze zitten als maatwerk. “Zilton vertaalt de wensen van de zelfbewuste, hedendaagse man en we weten uit ervaring dat hij valt voor ultiem draagcomfort, beweeglijkheid en technische verfijning”, verduidelijkt de designer. “Wat we doen heeft dan ook veel weg van laboratoriumwerk. Sinds de prille jaren ’70 sleutelt Zilton aan de perfecte mannenbroek en we leggen de lat voor onszelf steeds hoger. Dus in deze collectie zit een halve eeuw ervaring en knowhow.”

Tailormade allures

Voor deze collectie vloeiden de expertise van Zilton én de innovatieve kracht van al z’n partners samen. Jurgen Van Cauwenbergh: “Ook onze ateliers zetten hun ervaren schouders onder deze collectie. Zo ontwierpen we samen het nieuwe denimmodel Roy Premium, dat met een band op vorm het draagcomfort van tailormade pants naar een denim brengt. Een behoorlijk complex ontwerp dat afzonderlijke technische fiches per maat vereiste. Zonder high-level vakmensen was dit niet mogelijk geweest.”

Aansluitende én wijde trends

In de nieuwe Zilton zomercollectie duiken vooral slim en regular fits op. Zo krijgt de traditioneel iets wijdere cargo pants een aansluitende citylook aangemeten en volgen ook de bermuda’s de strakkere lijn. Van Cauwenbergh: “Hoewel de trend bij dames al enkele jaren naar wijder neigt, voelen de meeste mannen zich minder comfortabel bij oversized. Maar er beweegt stilaan iets. De nieuwe George is een comfortfit met een relaxte look die hierop anticipeert.”

Duurzaam zonder swing tag

Een laatste, niet onbelangrijke vraag: werden er ook stappen gezet op vlak van duurzaamheid? “Absoluut”, stelt Ziltons designer. “Onze partners zijn stuk voor stuk state-of-the-art-bedrijven die non-stop bezig zijn met ecologie. Het cold dyen is hiervan een schoolvoorbeeld. Maar er werd ook gewerkt met nieuwe stofsamenstellingen met gebruik van o.a. modaal, een duurzame vezel op basis van houtpulp die aanvoelt als zijde. Zilton trekt trouwens al jaren de kaart van de levensduur, wat uiteindelijk de essentie is van ecologie. Er hoeft voor ons ook geen swing tag aan te hangen om duurzaamheid te claimen.”

Voor beeldmateriaal in hoge resolutie kan je terecht op de oona Newsroom.

Om de collectie te ontlenen, contacteer [email protected]

Voor meer informatie omtrent de collectie, beeldmateriaal, interviews en/of samenwerkingen kun je terecht bij:

Astrid Goossens

Communications advisor, oona